Kwijtschelding
Hoe werkt het?
Volg de onderstaande stappen:
- Ga naar Mijn SVHW en beantwoord de vragen.
- Alle vragen met ‘Nee’ beantwoord?
Geef dan toestemming om uw aanvraag te laten toetsen voor automatische kwijtschelding. - Heeft u minimaal 1 vraag met ‘Ja’ beantwoord?
Vul dan het digitale kwijtscheldingsformulier in en upload de gevraagde documenten.
- Alle vragen met ‘Nee’ beantwoord?
- Druk op verzenden.
- U krijgt van ons een ontvangstbevestiging.
- Na ontvangst van uw aanvraag met gevraagde documenten, streven wij ernaar u binnen 10 weken antwoord te geven.
Kwijtschelding aanvragen
Veelgestelde vragen
Welke uitgaven tellen mee voor de kwijtschelding?
- De rekenhuur of de maandelijkse hypotheek
- Het bedrag dat u betaalt aan zorgverzekering exclusief het eigen risico
- Maandelijkse aflossing van belastingschulden
- Betaalde alimentatie (kinderen en partner)
Kan een zelfstandig ondernemer kwijtschelding aanvragen?
U kunt als zelfstandig ondernemer kwijtschelding aanvragen. Dit geldt niet voor de gemeentelijke belastingen van ondernemers uit Barendrecht en Westvoorne.
Let op: kwijtschelding is alléén mogelijk voor privébelastingen. Dus belastingen die niets met het bedrijf te maken hebben.
Krijg ik automatisch ieder jaar kwijtschelding?
Na uw schriftelijke toestemming, toetst SVHW of u wel of geen automatische kwijtschelding krijgt.
Als u automatische kwijtschelding krijgt, dan staat dit op uw aanslagbiljet. U hoeft dan verder niets te doen. Krijgt u geen automatische kwijtschelding? Dan kunt u kwijtschelding aanvragen.
Kwijtschelding betaalde aanslagen
U kunt geen kwijtschelding krijgen voor aanslagen die u al betaald heeft. Dat kan wel als u binnen drie maanden na betaling kwijtschelding aanvraagt en krijgt.
Ik heb kwijtschelding aangevraagd. Krijg ik uitstel van betaling?
U hoeft de aanslag(en) nog niet te betalen. U kunt hiermee wachten tot u onze beslissing heeft ontvangen. Wij verwachten u binnen 10 weken een antwoord te geven. Betaalt u in delen via automatische incasso? Dan loopt de maandelijkse incasso van het te betalen bedrag van uw aanslag door.
Hulp nodig bij uw aanvraag?
Heeft u hulp nodig bij het invullen van een formulier om kwijtschelding aan te vragen? Twijfelt u of u recht heeft op kwijtschelding? Bij SVHW kunt u hulp krijgen bij het invullen van uw formulier.
U kunt ook hulp vragen bij verschillende organisaties in uw gemeente.
Kijk hier voor de hulporganisaties in uw gemeente.
Wat zijn de normbedragen kwijtschelding?
Ieder half jaar (1 januari en 1 juli) stelt de overheid normbedragen vast. Dat gebeurt tegelijk met het aanpassen van de uitkeringen van de Participatiewet en de AOW. Een normbedrag is het maximale inkomen waarmee u kwijtschelding kunt krijgen.
* Rekenhuur is de subsidiabele huurprijs van de woning. Dit bestaat uit de kale huurprijs en een deel van de service kosten. Voor de woonlasten geldt ook nog dat wij voor de huur of hypotheekrente een maximaal bedrag in de berekening mogen meenemen.
Dit zijn de normbedragen per 1 juli 2024:
Leefsituatie |
Normbedrag |
Echtgenoten allebei 21 of ouder tot AOW-gerechtigde leeftijd. | € 1.869,21 |
Echtgenoten allebei AOW-gerechtigd. | € 1.987,64 |
Echtgenoten waar één AOW-gerechtigd en andere partner 21 jaar of ouder, maar niet AOW-gerechtigd. | € 1.982,14 |
Alleenstaande/Alleenstaande ouder 21 jaar of ouder, maar niet AOW-gerechtigd. | € 1.308,45 |
Alleenstaande/Alleenstaande ouder AOW-gerechtigd. | € 1.462,35 |
Voor Altena, Drimmelen en Lansingerland gelden de volgende AOW normen:
Leefsituatie |
Normbedrag |
Echtgenoten allebei AOW-gerechtigd. | € 2.139,27 |
Echtgenoten waar één AOW-gerechtigd en andere partner 21 jaar of ouder, maar niet AOW-gerechtigd. | € 2.133,77 |
Alleenstaande/Alleenstaande ouder AOW-gerechtigd. | € 1.560,70 |
De normen voor woonlasten en premie zorgverzekering:
Ook voor woonlasten (huur of hypotheekrente) en premie zorgverzekering gelden normbedragen als u kwijtschelding wilt aanvragen. De bedragen hiervan zitten ook al in de normbedragen voor kwijtschelding. Daarom moeten we ze in de berekening weer aftrekken. Dit zijn vaste bedragen.Normbedragen voor woonlasten en premie zorgverzekering:
Leefsituatie |
Normbedrag |
Eén- of meerpersoonshuishouden | € 188,95 |
Eénpersoonshuishouden ouderen (AOW-gerechtigd) | € 187,13 |
Meerpersoonshuishouden ouderen (AOW-gerechtigd) | € 185,32 |
Maximale rekenhuur*/de hypotheekrente | € 879,66 |
Leefsituatie normbedrag premie zorgverzekering:
Alleenstaande / alleenstaande ouder | € 42,00 |
Gehuwd of samenwonend | € 95,00 |
Maximale vermogensvrijstelling
Om te bepalen hoeveel geld u op uw rekening mag hebben (de vermogensvrijstelling) maken wij een berekening. In het overzicht ziet u op welke bedragen dit ongeveer uitkomt:
Per gezinssituatie |
Bedrag |
Alleenstaande | maximaal € 3.600,00 |
Alleenstaande ouder | maximaal € 3.900,00 |
Gehuwd/samenwonend | maximaal € 4.800,00 |
Iedereen geboren vóór 01-01-1935 | maximaal € 11.600,00 |
Wat is de kostendelersnorm en wat zijn ‘kostendelers’?
Of u kwijtschelding krijgt, hangt af van het aantal mensen vanaf 27 jaar dat in uw woning woont. Als u met meer volwassen mensen in de woning woont, kunt u de kosten delen. Dit heet de kostendelersnorm.
SVHW kijkt hiernaar om te bepalen of u de belastingen wel of niet hoeft te betalen.
‘Kostendelers’ zijn alle in één huis wonende personen van 27 jaar of ouder. Het maakt niet uit of deze personen ook echt meebetalen aan de kosten van het huishouden.
Geen kostendelers zijn:
- Inwonende personen vanaf 27 jaar die een studie volgen (DUO of BBL);
- Kamerhuurders.
Ik kan niet in Mijn SVHW: hoe vraag ik kwijtschelding aan?
Vraag een aanvraagformulier voor Kwijtschelding aan via telefoonnummer (0186) 577 222 of (0800) 020 08 73.
U ontvangt het formulier binnen een week. Het ingevulde formulier met bijlagen stuurt u per post terug of digitaal via het contactformulier.
Wilt u kwijtschelding aanvragen met het (digitale) kwijtscheldingsformulier?
Dan heeft SVHW de volgende gegevens nodig (als deze op u slaan):
- overzicht(en) van uw inkomsten (loon, uitkering, alimentatie of studiefinanciering);
- de bedragen op alle bank- en spaarrekeningen;
- het bedrag dat u betaalt voor uw zorgverzekering;
- de bedragen die u ontvangt aan huur- en zorgtoeslag;
- hoogte van uw huur en servicekosten;
- jaaroverzicht van uw hypotheek;
- het maandelijkse bedrag dat u betaalt aan hypotheek;
- het bedrag van de voorlopige teruggave voor aftrek van de hypotheekrente;
- het bedrag van de voorlopige teruggave van de Belastingdienst;
- het bedrag dat u betaalt aan alimentatie (van kinderen en partner);
- het bedrag dat u maandelijks terugbetaalt aan de Belastingdienst.